Asien

Dubai

Dubai förtrollar återigen

Att vara turist kan ibland förknippas med semester och vila. Denna resa var ingen viloresa då vi hade ett tajt och fullt program.

Här kan du läsa om den Dubai resan del 1. Vi vaknade på morgonen rätt mosiga i kroppen efter vår första dag i Dubai.  Det var många nya intryck som skulle smältas samtidigt som nya planer fanns för dagen.

Vi begav oss till ett köpcentra med namnet Dragon Mart Mall (1.2 km långt varuhus) för där hade jag tänkt köpa lite pärlor och smyckeslås till den hobby som jag har.

Det visade sig att Dragon Mart Mall var även det av format stort.  Varuhuset var gigantiskt stort och här fanns fanns bl.a. allt från elverk, maskiner, badrum, kök, kläder och några få och små affärer med pärlor.

Dragon mart mall

en dusch

Det som inte var planerat var att vi skulle stå där med ett paket som var ca 170 cm högt och med en vikt på 17 kg innehållande en duschpanel. Detta paket och inköp har förgyllt vår resa på många sätt och kommer senare att bli ett separat blogginlägg.

öken dubai

En av dagarna begav vi oss ut på en ökentur och vi blev upphämtade på hotellet av chauffören. Vi fick alltså komma ut i öknen, känna på rallykörning på sanddynorna, ta bilder och njuta av sandvidderna. Därefter fick vi möjlighet att rida kamel och äta lite snacks innan det var dags att bege sig hemåt.

Turen tog cirka 5 timmar och får klassas som en turistfälla. Vi skrattade iallafall gott i bilen av rallykörningen på sanddynorna, det var som att åka berg- och dalbana.

dessert tour

dubai öken aktiviteter

Plötsligt hoppade det ut flera vitklädda medresenärer från några andra bilar som begav sig upp på en av kammarna på sanddynerna och påbörjade Ta Chi rörelser, det var en annorlunda syn i värmen och mitt i öknen.

kameler

Efter berg- och dalbanan ute i öknen var det ett stopp vid ett litet läger där vi fick rida lite kanel och äta lite snacks. Jag blev mest förtjust i de vackra tygkläderna som låg över kamelernas rygg, de var riktigt vackra. Det var inte helt enkelt att ta sig upp eller ner från kamelen, men en och annan skrattsalva gick av.

sand mellan tårna

Vi skrattade gott när vi kom hem till hotellet för en hel del sand hade vi lyckats dra med oss hem till hotellet.Vi var både trötta  men nöjda efter dagens aktivitet.

fontän dubai

En kväll, jag har tappat räkningen på vilken av kvällarna det var, avslutade vi en kvällens middag vid vattnet intill Dubai Mall, vi hade hoppats på att få se en vattenshow. Visst bjöds det på en vattenshow, men den var mycket kort och i efterhand skulle jag nog inte bege mig dit för den 2 minuter korta showen. Jag jämför den med vattenshowerna som jag sett i Las Vegas och Kuala Lumpur. Men vattenshowen till musik var iallafall mycket vacker.

akvarium dubai

En dag vi tog en taxi ut till den konstgjorda palmön, Palm Jumeirah för att bl.a. besöka det stora akvariet som finns där. Akvariet är stort och vi valde att besöka en del av det och vi tyckte det var mäktigt och häftigt! Här kunde vi beskåda hammarhaj, revhaj, olika rockor och andra små som stora färgglada fiskar. Det lär finnas mer än 60 000 fiskar på området eller som man egentligen säger, på hotellet ( Hotell Atlantis)

dubai hotell

Ovan. Det här är hotellet Atlantis som breder ut sig längst ut på den konstgjorda palmen Palm Jumeirah. En hotellnatt lär kosta över 3 500 kr per natt och då finns den stora vattenparken här där man kan simma delfiner mm.

Min bloggkompis Pia som bor i Dubai försökte jag träffa när jag var i Dubai, men vi hade båda två fulltecknade dagar, så tyvärr fick vi inte ihop en träff denna gång. Pia har precis skrivit ett blogginlägg om den ATM maskin på hotell Atlantis (ovan) som har framsidan klädd i guld, kolla gärna in Pias blogg här. Sammantaget kan jag bara avsluta min lilla resguide om Dubai med att det känns verkligen som jag varit med om något som “Tusen och en natt” upplevelse, sann men ändå som en saga.

8 comments

1. Så spännande att läsa om Dubai hos dig. Jag vet i stort sett ingenting om detta land.
    Bilden med sanden är fantastisk! Vilka färger.
    Ni tycks ha hunnit med mycket under en relativt kort resa.
    Kram!

Svara
    • Det var roligt att fota öknen det blev många fina bilder. Sedan var Dubai en positiv erfarenhet.

2. Sannerligen en händelserik resa. Impulsköpet av en duschpanel ska bli intressant att få veta mera om.

• En aktiv och intressant resa. Duschpanelen ja, den står nu. där i avvaktan.

Svara
  3. Så himla kul och spännande att få läsa om din resa till Dubai och få se alla fina bilder du tagit. Jag har aldrig varit i Dubai själv så detta resereportage du satt ihop läser jag med extra spänning. Så nyfiken på att få se duschpanelen du köpt och fraktat hem i detta jättepaket.
    Vad mycket ni hann med även om er resa förkortades en dag. Skönt att det inte är någon direkt tidsskillnad så att ni behövde lida av jetlag. Jag hade också gladeligen hoppat över både stränder och i synnerhet nattliv och valt att besöka marknaden som ni gjorde med alla spännande och exotiska kryddor liksom tygmarknaden. Fast pruta är jag rätt usel på 😉
    Utsikten ni hade från tornet var ju makalös. Nästan så man får lite svindel av bilden genom att bara tittat på den. Akvariet verkade superhäftig. Jag älskar akvarier. Världens största shoppingmal låter ganska utmattande. Vart börjar man? Hur hittar man? Lätt att gå vilse kanske eller tanken av att vilja ta sig från ena änden till andra verkar som ett stort projekt.
    Även om er tur ut i öknen var lite av en turistfälla så tycker jag du fick en otroligt fin bild av ökensanden och dynorna. Vad kul att du också fick göra denna resa med din mamma.
    Kramar!

Svara
    • Det var roligt att resa med mor och det blev en intensiv och aktiv resa. Shopping mallen var verkligen stora.vi hade stora mall i Kl också och jag orkade sällan besöka dem.

4. Trist att er resa blev förkortad med en dag, men ni hann verkligen med att uppleva mycket ändå! Fantastiska bilder från öknen! Vi var ju själva i öken nyligen, i Marocko, verkligen en upplevelse! Tai Chi i öknen var dock nytt 😉 Skrattade också lite åt att det står "rida kanel", men gissar att det var "kamel" ni fick rida på 😉

• Roligt att du gillade bilderna från öknen. Det var roligt att återigen få foto lusten tillbaka.