Malaysia

vänner

Full rulle med vänner

För några dagar sedan tog jag snabbtåget till KLIA flygplats, för att möte upp min väninna med familj som hade rest den 6 timmars långa resan från Peking till Kuala Lumpur. Det var verkligen roligt att få träffa allihopa och dom såg förvånansvärt pigga ut efter den långa resan.

Indisk mat

Första kvällen ville hela familjen givetvis prov bada i poolen, och därefter blev det bl.a. indisk mat till middag i grannkvarteret.

Därefter har dagarna avlöpt i ett snabbt tempo med många aktiviteter. Flera av aktiviteterna hade vi själva inte besökt tidigare, och det beror nog på att vi trodde att vissa aktiviteter endast var intressanta för barnfamiljer.

Men så fel vi hade. Vi fick underbara dagar med kompis familjen och vi själva fick möjligheten att besöka nya ställen i vår stad.

Tåg till Batu Caves

En tidig morgon tog vi tåget ut till Batu Caves som ligger ca 13 km utanför Kuala Lumpur.

Vuxna som barn trampade upp för alla trappstegen, det är hela 272 trappsteg upp till grottan och därefter ska dom darriga benen bära oss nedför igen. Eftersom det var rejält varmt och svettigt, så svalkade vi oss med en kall kokosnöts juice. Därefter åt vi en vegetariska indisk lunch, det var både gott och spännande.

Därefter åkte vi till Fågelparken som verkligen var en stor park och här flyger många vilda fåglar omkring i parken som är omgärdad av ett stort och högt nät, ovanför alla trädtoppar. Det var verkligen fantastiskt att få promenera i denna vackra park med fåglar runt omkring oss.

Madame Kwan

Kvällen avslutades med ett besök hos Madame Kwan för att äta malajisk middag i Bangsar Village, som är ett rätt trevligt område. Igår vaknade vi alla nog vi alla med en något seg i kropp efter allt promenerande dagen innan.

Men det utgjorde inget hinder för nästa dags planer. Petrosains  Science Discovery Centre och Petronas Twin Tower, dvs. tvillingtornen hann vi med vid KLCC. Därefter bestämde vi oss för att besöka en stor Indoor Park som är inrymt i ett varuhuset,Berjaya Times Square.

Karuseller

Här åker man karuseller och andra snabba åk fordon inomhus. Den sista aktiviteten var nog en av barnens favoriter. Det är alltid roligt att få besök, för då får man visa upp sin sin stad och man ges möjligheten att besöka nya saker som man annars kanske inte har prioriterat sedan tidigare. Vi konstaterar att världen är rätt bra liten, och vänner kan man finna på de mest oanade plasterna i världen.

Nu har våra vänner rest vidare för sol och bad och vi har de haft förmånen att umgås med varandra i några få dagar. Så utbrister jag bara, så härligt!image

Synnöve, har bloggen ABB-Fru i Mittens Rike, hon skriver bl.a. om vardagslivet i Peking mm.

6 comments

1. Oj vad ni hunnit med!! Låter himla kul!
    och att ha besök är ju verkligen ofta fantastiskt roligt.
    Kram och ha nu en riktigt fin helg!

Svara
  2. Det är kul att få lite besök så att man har en anldening att turista där man bor tycker jag! 🙂

3. Ni hann med mycket under dessa dagar. Minns när vi var i KL och besökte Batu Caves. Varmt och soligt och efter att vi kommit ner igen, så såg vi Popcorn. Vi tänkte förstås på saltade popcorn och stoppade in i munnen ha ha dessa var sockrade!! Gissa om vi blev snopna.
    Kram Yvonné

Svara
  4. Harligt och vad mycket ni har gjort! Ibland behovs det lite besok for att man ska se staden med nya ogon och aven upptacka sant man kanske tar for givet!
    Kram!!!

5. Jag är verkligen imponerad över allt ni hann med. Det är roligt att få visa upp sin stad och samtidigt passa på att utforska saker, delar och aktiviteter som man själv inte gjort innan eller kanske inte skulle gjort på egen hand. Jag ser fram emot livet i Basel med många nya upptäckter.
    Kram!

6. Saltis
    Att få besök är roligt! Det är inte var dag någon har krokarna förbi mig i KL.

Trillingnöten
    Så är det! Fast å andra sidan är jag duktig på att bege mig ut på turer, kankse för att man är relativt ny på orten.

Joy
    Roligt att även du har besökt Batu Caves! Ha, ha. Popcorn är ofta med smör eller socker på… Klassiska med salt finns inte att få tag p i en vanlig affär.

Pia
    Det var speciellt roligt när det var en barn familj, för då fick vi anledning till att besöka helt nya saker.

Desiree
    Ja, det är roligt att få visa upp sin stad. Jag ser också fram emot att få följe er och det nya livet i Basel. Jag vet så lite om den platsen.