Asien

Phuket – en resa, en erfarenhet rikare

Det var lite si och så med reslusten denna gång då jordbävningen i Indonesien kom och därefter utlystes det en tsunami varning. Att resa är en “konsumtions  aktivitet” som man absolut kan lägga ner när dessa saker händer. Tankarna går givetvis till de människor som måste leva i dåliga terränger och helt enkelt inte har några andra möjligheter. Men när tsunami varningen upphävdes så beslöt vi oss för att resa iväg, på vår i all hast planerade resa till Phuket i Thailand.

Vi ville byta miljö och valde nog mestadels Thailand eftersom det är mycket nära och jag gillar thai mat, mycket! På flygplatsen i Kuala Lumpur drack vi kaffe och njöt av en god kaka på Harrods, samtidigt som vi spanande in en musik video inspelning. Refrängen till låten sitter vid det här laget nästan kvar i huvudet.

Att flyga till Phuket från KL. tar endast 65 minuter, medans vår taxi resa från flygplatsen i Phuket till vårt hotell på Karon Beach tog 1 timma och 20 minuter. När man landar har man känslan av att man är framme, men så blev det inte denna gång. Jag har träffat fler turister än thailändare och uppskattningsvis var 95 % av alla turisterna runt omkring oss ryssar.

Om man blundade en stund, så kunde man tro att man hamnat i ett rysktalande land, för dom hördes väl. Ofta fick jag menyn på ryska då de antagligen trodde att även jag var ryska medan L. fick sin meny på engelska.

Vi har ätit massor av god turist mat (min thai matlagningslärare i Sverige kallar detta turist mat), maten var god men kanske inte så kryddstark som jag helst äter thai mat. Vi åt gott och bad dem krydda maten lite extra. Måltiderna var nog resans höjdpunkt!

Det thailändska nyåret, Songkran har firats och vi såg faktiskt mest lokal befolkning och turister som hällde vatten över varandra eller sprutade vatten med sina inköpta stora vatten pistoler. Jo, vi var rejält blöta men det var helt OK. Självklart skulle vi ha rest ut till något av de tempel som finns i närheten men det var rätt svårt att finna en tuk tuk i och med att många thailändare passade på att vara lediga denna helg.

Mina medhavda tyger fick vackert ligga kvar i resväskan eftersom de flesta skräddar butikerna hade stängt i samband med helgdagarna. Men de gör inget, de är väl förtjänade sin ledighet!

Vi passade också på att njuta av diverse behandlingar varje dag, något som gör en både mjuk i kroppen men också riktigt trött. Det blev tidiga kvällar för vår del, trots nyårsfirandet som pågick.

Det blev en och annan promenad längs den fina och rena stranden. När vi kom ner till stranden tyckte vi att det var många solbäddar i rad och undrade om det inte var lite väl många. Plötsligt var alla sotbäddarna upptagna och det kändes verkligen som en fickparkering på en strand. Jag får väl erkänna att jag är helt enkelt inte van med denna massturism, men uppenbarligen är det många som gillar denna typ av semester. Lediga har vi varit och vi fick några avkopplande dagar med lite bokläsning och med flera trevliga och långa måltider tillsammans, men för vår del blev det nog “den första och sista” resan” till Phuket.

Jag gillar de trevliga thailändarna, så det är inte för dem som jag avstår att resa tillbaka utan för att resmålet har blivit för populärt för min smak och tycke..

6 comments

1. Maten ser väldigt god ut! Gissar att det är ganska vanligt att mat anpassas efter turister. Särskilt i ett land som Thailand kan jag tänka, där turismen är så stor, och på många restauranger kanske utgör huvuddelen av besökarna. Då väljer man förstås att servera sånt som man märker att turisterna gillar… Jag gillar asiatisk mat över huvud taget, men kanske kinesiskt och vietnamesiskt mer än thailändskt, om man nu kan generalisera så. De kinesiska köket är ju många väldigt olika kök… kanske skiljer det i olika delar av Thailand också?

Svara
  2. Så underbara Bilder!!! Och maten ser fantastiskt god ut!
    kram!

3. Kul att ni kom iväg till Thailand. Jag tycker faktiskt att det är trist att Thailand blivit så mass invaderat av turism. Känns som det nya Mallis för svenskarna och jag känner mig inte längre sugen på att åka dit just för att det är så mycket turister. Jag är liksom inte överförtjust i idéen med tiotusen solstolar på rad på beachen. Inte min grej riktigt. Skulle jag åka till Asien skulle jag åka någon annansstans än Thailand. Men jag och C hade en fin bröllopsresa till Thailand där vi reste runt en del men det var tio år sedan. Jag vill liksom inte äta bara turistmat och höra massor av andra människor som talar svenska runt omrking mig då jag är på semster. Men rätterna ni fick in ser ju ändå fantatiskt goda ut och det låter så skönt med lite sköna kroppsbehandlingar. Ha en skön semester.
    Kram!

Svara
  4. jag hade precis samma upplevelse som du av maten (och det övriga) av Phuket, så lite "seen that done that" det finns troligen många trevligare ställen i Thailand än de mest invaderade stränderna.

5. Freedomstravel
    Maten i Thailand skiljer sig mellan de olika regionerna, precis som i kina, som du skriver om. Det gör nog våra recept där hemma i Sverige också. I Sverige hade jag två väninnor som var från Thailand, de lagade olika husmanskoster. Den ena hade nog ett mer inslag till det vi skulle kalla det indiska köket medans den andra använde sig av andra kryddor. Spännande då vi resonerade matlagning. Jag gick en matlagnisngkurs i thai mat i Sverige, det var mycket intressant.

Saltis
    Tack!

Desiree
    Då är vi nog rätt lika på det där med att resa. Jag vill gärna uppleva landet jag reser i eller till men det händer då och då att man hamanr fel och kommer på turisternas tillrättalagda platser, sem denna gång. dock visste vi att det var en turist ort vi reste till, men jag hade nog inte kunnat tro att det var så exploaterat.

Marina
    Det blir nog svårare och svårare att finna ställen i Thailand som inte är exploterat då alla mer eller mindre söker sig till dessa tänkbara platser. En restaurang med en öl skylt är för mig redan starten till ett tursit tillhåll.

6. Maten ser så god ut.
    Annars är Thailand ett land som faktiskt inte lockar mig.
    Lite kanske för att det blivit nya Mallis för svennarna.
    Känns lite som "svenskt kaffe och köttbullar här".