Råd & Tips

svarta listan

Resebranschens värstingar – svarta listan

Jag ramlade över en artikel om Resebranschens värstingar, dvs. företag som finns upptagna på den Svarta listan hos konsumenttidningen Råd & Rön. Givetvis funderade även jag på vilka företag som man kanske bör undvika att boka en resa med och vilka företag finns med på den beryktade Svarta listan tro?

Vad är Svarta listan?

Svarta listan bygger på resenärernas egna anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden och listan  publiceras på Råd & Röns hemsida två gånger om året. Oftast handlar det om flygbolag som inte kompenserar sina resenärer trots att de är skyldiga att göra det. Vanligast handlar det om utebliven ersättning vid försenat flyg.

Råd & Rön skriver på sin hemsida att, syftet med den svarta listan är att varna för företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, rekommendationer. Ärenden på listan har bedömts av ARN:s jurister, som kommit fram till att företagen inte har följt de konsumentlagar och – regler som finns i Sverige.

På listan finns flera aktörer inom resebranschen och här finner du den svarta listan.

De företag som finns med på den icke smickrande listan (bokstavsordning) är bl.a.

  • Brittish Airways
  • IcelandAir
  • NextJet
  • Norwegian Air Shuttle
  • Ryanair
  • Thomson Airways
  • Wizz Air
  • Vueling Airways

Jag har själv rest med några av bolagen på listan ovan, utan några problem dvs. det har aldrig varit av den karaktären att jag fått göra en anmälan. Givetvis vill man som resenär att allt ska fungera bra när man äntligen ska iväg på sin resa.

Berätta gärna om du har haft problem med ett resebolag och försökt att bli kompenserad. Hur gick det?

6 comments

  1. Oj, IcelandAir … det trodde jag ju inte!

    Svara
    • Även jag blev förvånad över vilka företag som fanns med på listan.

      Svara
  2. Intressant. Jag har endast flugit med Ryanair utav de som är på listan ovan, men jag kan förstå ett å annat. 🙂

    Svara
    • Nu får vi hoppas att flera av dessa företag snart är borta från den svarta lisan.

      Svara
  3. Ethiopian Airlines kommer förmodligen inte flyga mig den närmaste tiden. De slarvade bort ett dygn på Zanzibar för oss och bortsett från att vi snabbt fick en natt på Clarion Arlanda i väntan på nästa flyg så fungerade typ ingenting. Nästa plan blev också försenat, mellanlandning i Rom skulle ta en timme men den tog tre-fyra timmar för att vi ”väntade på passagerare” (till ett plan som redan var 17h försenat). Nya anslutningsbiljetter skulle ordnas – hände inte. Vi fick stå i kö klockan 3-4 på natten i Addis för att ordna nya. Dessutom fick vi tjata hål i huvudet på dem för att få ersättning, vilket vi tillslut fick.

    Det är nog den sämsta flygupplevelsen jag haft. Hittills. Klåpare. Upp med dem på listan också, tack. 😉

    Svara
    • Oj, vilken jobbig resa! Trist då man ser fram emot något riktigt mycket och sedan förlorar man en helt dygn. Det gjorde vi i Dubai då vi flög med Norwegian. Jag är ingen fan av dem och de finns med på listan..

      Svara

Have your say