Europa

Budapest

Underbara Budapest

Underbara Budapest, så vill jag kalla staden som överraskade oss på många sätt. Jag har upplevt en fin och härlig vistelse i Budapest, som ligger utmed med Donau som delar den historiska staden i Buda och Pest. Budapest är ett ställe som jag under en längre tid önskat resa till men det har alltid kommit annat i emellan.

Att resa till Budapest från Stockholm gick rätt snabbt och vi flög ner med Norwegian. Vi hade bokat vårt boende på Apartment Agape vilket var ett lägenhetshotell. Hotellet hade för oss ett bra läge och kändes rent och säkert. Jag använder mig ofta av Tripadviser för att läsa in mig på olika hotell och därefter bokar jag hotellen direkt hos ägaren eller via booking.com.

Flygplatsen

Flygplatsen ligger cirka 2,5 mil utanför själva centrum av Budapest och vi valde att använda oss av taxi  in till staden och en Airport Shuttle  tillbaka till flygplatsen.

Egentligen hade vi inga speciella planer för besöket i Budapest annat än att vi önskade ta del av det historiska, äta lokal mat och prova lite viner samt besöka någon av de berömda baden i staden. Vi hann faktiskt med mycket mer än vi hade kunnat tro.

Floden Donau

Budapest visade sig vara en härlig stad som hade mycket att erbjuda. Det var  år 1873 som stadsdelarna Buda, Pest och O ´buda slogs samman till dagens Budapest. Det är den långa floden Donau som delar staden i två delar.

Över floden finns ett flertal broar och Budpestborna är stolta över sina vackra broar som alla har sin historia.

Den moderna sidan är Pestsidan och det historiska centrumet är Buda, båda sidorna om Donau var mycket intressanta att besöka.

Här är några axplock från Budapest:

Efter att ha startat resan med en härlig lunch bestående av en kall inhemsk öl och en gulasch soppa med ett salt bröd så bestämde vi oss för att ta pariserhjulet för att få en överblick av staden.
gulasch soppa
pariserhjul
Vi promenerade längs floden Donau och hoppade på en av turistbåtarna och där fick vi genom hörlurarna ta del av en stor lektion om Budapest historia. Det fanns många historiska platser att titta lite extra på efter att båtturen var klar.

Vi passerade en av de många broarna och en av broarna blev för mig lite extra intressant och det var den s.k. kedjebron.

kedje bron ungern

Kedjebron var den första permanenta bron över Donau och bron öppnades redan 1849. Mannen som kämpade för att göra detta möjligt var en dåtida politiker som arbetade för att skapa ett modernt Ungern.

Film

Bron är omgiven av två stora skyddande lejon som är en  symbol för sammanslutningen av städerna Pest, Buda och Óbuda. Men det var också här som en sekvens från filmen “God afton Herr Wallenberg” som spelades in vid just denna kedjebro. Filmen bygger på Raoul Wallenberg  (Stellan Skarsgård) sista veckor i Budapest. En film som etsat sig fast på min näthinna. Efter en hel dags promenerade runt staden var det dags att  besöka en av de många baden som finns i Budapest.

Vi valde att ta spårvagnen till Hotell Gellert som också är ett Spa. Här bokade vi en delad hytt och satte på oss våra medhavda badkläder för att prova på att bada i alla bassängerna, både inomhus som utomhus.

Bassänger

Här omges bassängerna av kristallkronor och en fantastisk jugendstil utsmyckade inomhusdelen. Utomhus provade vi bl.a.. olika bassänger med olika vattentemperaturer och en vågmaskin samt en bastu.

En eftermiddag begav vi oss till de judiska kvarteren som vi själva bodde i. Här besökte vi området Gozsdu eller Gouba som varje söndag har en basar och här i den mysiga passagen finns också barer och restauranger i lite retro stil.

Kaffebarer

Vi besökte en av de många kaffebarerna för att prova lite olika kaffesorter men också för att köpa med oss hem lite gott kaffe. Mitt favorit kaffe blev en mix av 4 olika sorters kaffebönor och det var en kunnig och engagerad personal som servade oss på Blue Bird Café.

vinbarerBlue bird cafe
Vi återkom faktiskt två gånger till vinbaren DiVino som hade över hundra olika sorters viner och vi provade givetvis vita ungerska viner. En av de många fina vinbarer som finns i Budapest. Andra vinbarer vi besökte var bl.a. Doblo som hade olika provsmakning menyer.

Vi provade meny “THE 8 WINE HUNGARIAN EXTRA – Lot of history – Lot of wine!””. En fantastik kväll med en charmig och kunnig sommelier. Här står hon med ett av mina favoritviner från kvällens provning och givetvis fick en flaska av detta röda vin följa med mig hem.

vintestare
mat i ungern
Givetvis blev det en hel mat, dryck, glass och bakelser. Det sistnämnda måste jag tillstå att det blev minst två olika bakverk varje dag, jag kände att jag måste verkligen prova allt gott de hade.
efterrätter i Ungern
Jag kan rekommendera det gamla kafét Ruszwurm som är en av de äldsta kafferna i Budapest. Jag blev rekommenderad att besöka detta kafé av bloggaren Krokofanten i Frankrike.

konditori
Budapest var över förväntan och det är många intryck som ska smältas samman. Inom kort kommer en fortsättning från min resa till Budapest.

Nu har även Ving en sida om Budapest.

8 comments

1. Härligt! Tack för den vandingen. Budapest är en av de platser som stör väldigt högt upp på min "reselista" när jag återvänder till Sverige.

Svara
  2. Roligt att få lära sig litet mer om Budapest. Ser ut att vara en riktigt fin stad.

• Jo, det är en riktigt härlig stad som överraskade mig på ett mycket positivt sätt.

3. Mitt första reseförsök efter min stroke gick till ett spa i Budapest. Kunde dock inte se mycket av stan då eftersom jag vid den tiden satt i rullstol och var rätt sliten.
    Så här i efterhand brukar D och jag skratta åt resan och fundera över hur vi över huvud taget klarade av den och att vi bara vågade ge oss iväg. Jag kommer ihåg att spabehandlingarna var väldigt hårdhänta, men så var jag oxå svag då. Även den goda maten finns kvar i minnet. Det var innan jag övergick till vegetarisk mathållning.
    Tack vare dig fick jag nu lärt mig mera om Budapest. Tack för det!

Svara
    • Steve, vilken resa ni gjorda! Tur att man kan titta tillbaka och finna det komiska eller galna i det hela. Men ni lärde er säkert mycket om er själva och därefter blev saker mer realistiska samtidigt som man börjar väga saker i livet. som vad är viktigt!

4. Budapest är en vacker stad och jag känner igen en del av det vi gillade i dina bilder! Vi åt många goda gulaschsoppor när vi var där, och upplevde också en god vinprovning.

• ÄVen vi gillade Budapest mycket, en stad som absolut är värd ett besök!